یادگیری در بازیهای ویدئویی: بازیهای جدی و بازی پردازی زومجی | gamepanjom
پس استفاده از المانهای بازی برای جالب کردن یک تسک یا تجربه راهیست برای ارتباط گرفتن با مخاطب و درگیر کردن او. به استفاده از اِلِمانهای گِیم و بازی در محیطهای غیرِ بازی به منظور درگیر کردن مخاطب، Gamification یا بازیوارسازی میگوییم. به طور مثال در کسب و کارها و مارکتینگ، گیمیفیکیشن به استفاده از فرمت بازی برای فروش یک محصول گفته میشود. همچنین در آموزش، چه در محیطهایی مثل مدرسه و کلاس درس و چه در هنگام آموزش کارکنان یک شرکت، تکنیکهای گیمیفیکیشن فرایند آموزش را آسانتر و آموختهها را در ذهن افراد ماندگار میکنند. امروز، به دلیل رشد سریع و روزافزون کسب و کارها، نیاز به جذب و حفظ مخاطبان و آموزش کارکنان بیشتر شده است و یکی از راهکارهای موثر برای ایجاد رابطه با مخاطبین استفاده از تکنیکهای Gamification است. افراد حرفهای در زمینه گیمیفیکیشن با مهارت در طراحی و پیادهسازی گیمیفیکیشن این رابطه را بین برند و کاربران ایجاد میکنند.
- تازه اگر اسلحههای سنگین، مجموعه زرهها و معجونها را در نظر بگیرید تازه به طنز عمیق این سیستم پی میبرید.
- به همین دلیل برای بهرهمندی از حقوق قانونی مثل امکان تولید بازی یا داشتن حقوق انحصاری آن باید از راهکار قانونی دیگری استفاده کنید.
- امروزه هنرمندان میتوانند به همان اندازه که مجموعهداران میتوانند به هنر دست یابند، از کار خود درآمدزایی کنند.
- بعد از ثبت درخواست، کارشناسان با شما تماس میگیرند و به سوالات شما در خصوص مشکلات حقوقیتان پاسخ میدهند.
- البته طبیعتاً اگر مواردی باشد که مطالعهی یک مفهوم یا نکتهی خاص یا انجام یک تمرین برای شما لازم یا مفید باشد، آن را در ابتدای درس به شما یادآوری خواهیم کرد.
بعد از اینکه هدف خود را درک کردید، باید برآورد کنید که چه میزان بودجه برای توسعهی بازی دارید. برآورد هزینه کمک میکند تا تصمیم گیری درست و برنامه ریزی مناسبی داشته باشید. حتما باید براساس بودجه اقدام به تشکیل تیم کنید؛ وگرنه ساخت بازی چیزی جز اتلاف وقت و پول نخواهد بود.
افزایش انگیزه و علاقه به یادگیری
قاعدتاً پس از اینکه برای چهار گام قبلی وقت بگذارید و بر آنها مسلط شوید، باید برای شناخت ابزارهای فنی و عملیاتی بازی سازی وقت بگذارید. در گذشتههای دور، انسانها بخش مشخصی از وقت روزانهی خود را برای کار و بخشی دیگری را برای بازی و تفریح و استراحت در نظر میگرفتند. اما به تدریج سهم کار و فعالیتهای اقتصادی در زندگی روزانهی ما به حدی زیاد شد که فرصت کمتری برای بازی و تفریح باقی ماند. بنابراین، آشنایی با گیمیفیکیشن و مکانیزمهای آن، میتواند برای هر کس که در جامعهی امروز زندگی میکند جذاب و کاربردی باشد. متاسفانه به دلیل اینکه ریشهها و تاریخچهی آن در ایران چندان مورد بحث و بررسی قرار نگرفته، برخی از افراد ناآشنا و غیرمتخصص، آن را در ارتباط تنگاتنگ با تکنولوژی و یا حتی زیرمجموعهی حوزهی فناوری اطلاعات میدانند.
۱۳. ظهور بازیهای ماجرایی برای کامپیوترهای شخصی
به این ترتیب، تماشاگر با کمک ابزار خاصی که قادر است این دو تصویر را برای هر چشم بهطور جداگانه نمایش دهد، تصویر را به صورت کاملاً ۳بعدی میبیند. عمق این تصاویر گاه چنان است که بیننده احساس میکند قادر است اشیا را لمس نماید. این نکتهی دیگری است که اکثر بازیهای مخفیکاری در پیادهسازی آن دچار مشکل میشوند. سناریویی را متصور شوید که در آن گروهی از نگهبانان را میبینید که حول منطقهای در حال گشتزنی هستند. هنگامی که موقعیت خوبی برای شکار یکی از آنها پیدا کردید به سرعت آن دشمن را از پا در میآورید و جسدش را در یک نقطه مناسب پنهان میکنید. این در حالی است که هیچیک از نگهبانان لحظهای به مفقود شدن همکارشان مشکوک نمیشوند و در آرامشخاطر کامل به گشتزنی خود ادامه میدهند و انگار که هیچ اتفاقی رخ نداده است.
تمامی بازیهای سبک دفاع از قلعه (Tower Defense) یک طرح کلی ساده دارند. در بعضی از بازیهای این سبک، برجها بهموازات مسیر حرکت دشمنان ساخته میشوند ولی در بعضی دیگر، امکان ساخت آنها بر مسیر دشمنان هم وجود دارد که از این طریق باعث تغییر مسیر دشمنان خواهند شد. بهعلاوه برجهای مختلف در این عنوان تواناییهای متفاوتی دارند، مثلاً بعضیها باعث مسموم شدن دشمنان میشوند و بعضی سرعت آنان را کند میکنند. بازیباز با کشتن دشمنان پولی بدست میآورد که بهوسیله آن میتواند برجهای بیشتری بخرد یا تواناییهای برجهای قبلی را ارتقا دهد و به عنوان مثال برد یا قدرت یک برج را افزایش دهد.